09.08.2018
2 Min

Ilmailun tulevaisuus on sähköinen

Lentoliikenne aiheuttaa maailman hiilidioksidipäästöistä peräti kolmesta viiteen prosenttia, ja osuus on kasvussa matkailun lisääntyessä. Lentämisen sähköistyminen on jatkossa tehokas keino pienentää päästöjä.

Moni matkustamisesta nauttiva luonnonystävä on ongelman edessä: Kuinka nähdä uusia maita ja kulttuureita, mutta vähentää osuuttaan hiilidioksidipäästöihin? Niiden vähentämiseen on löydettävä ratkaisu jo pelkästään lentoliikenteen jatkuvan kasvun vuoksi. Joidenkin lentokonevalmistajien mukaan tulevina vuosina tarvitaan peräti 40000 uutta lentokonetta korvaamaan vanhoja ja vastaamaan kasvuun. Sähkömoottorikoneilla lentäminen muuttuisi merkittävästi ekologisemmaksi. Siksi niiden käyttöä tutkitaan paraikaa ahkerasti. Sähköautot ja niiden latauspisteet ovat jo tavallinen näky. Sähkölentokoneita sen sijaan ei juuri taivaalla näy. Asiantuntijoiden mukaan tähän on tulossa muutos: esimerkiksi Norjan suurimman lentoasemayhtiö Avinorin tavoitteena on muuttaa kaikki alle puolentoista tunnin lennot sähköisiksi vuoteen 2040 mennessä. Suomessakin lyhyiden lentoreittien – etenkin maan poikittaisen liikenteen – sähköistäminen on mielenkiintoinen kehityskohde.

Sähköautoista lentokoneisiin

Sähkölentokoneiden yleistyminen ei kuitenkaan tapahdu hetkessä. Malmin sähkölentokoneyhdistys toi maahan kesäkuussa Suomen ensimmäisen sähkölentokoneen, Pipistrel Alpha Electron. Polttoaineella toimivan suihkumoottorin sijaan sen voimalähteenä on akuilla varustettu sähkömoottori. ”Olemme jo edelläkävijä sähköautoliikenteen latausverkoston kehittämisessä ja laajentamisessa Pohjoismaissa. Uskomme, että ilmailukin sähköistyy, joten on luontevaa olla mukana tässä hankkeessa alusta lähtien – ja tulevaisuudessa mahdollisesti osallisena sähkölentokoneiden latausinfrastruktuurin ylläpitäjänä”, projektipäällikkö Tapio Poutiainen Fortumilta kertoo. ”Tässä projektissa saamme tietoa muun muassa sähkölentokoneiden akkujen lataamisesta, akkujen kestosta ja virrankulutuksesta lennon eri vaiheiden aikana.”

Ekologisempaa, hiljaisempaa ja taloudellisempaa lentämistä

Sähkölentokoneet sopisivat erityisen hyvin Suomen sisäiseen lentoliikenteeseen, onhan valtaosa maamme kaupallisista reiteistä pituudeltaan alle 500 kilometriä. ”Sähkömoottorilentokone kulkee tunnissa muutaman sata kilometriä. Jatkossa sähkölentokoneella voisi päästä esimerkiksi Lappeenrannasta suoraan Turkuun huomattavasti nopeammin kuin maantietä pitkin. Ja päästöjä syntyy tietenkin vähemmän”, sanoo Janne Vasama sähkölentokoneyhdistyksestä. Vasama muistuttaa, että sähkölentokoneet eivät aiheuta hiukkaspäästöjä, kuten maassa kulkevat ajoneuvot. Meluhaittojakin ne aiheuttavat vähemmän. Sähkölentokoneiden yleistyminen tekee lentämisestä ympäristöystävällisempää mutta myös taloudellisempaa. ”Polttoainekulut jäävät noin kymmenesosaan verrattuna polttomoottorin kulutukseen, samoin huoltokulut”, Vasama toteaa.

Katso tästä video sähkölentokoneen ensilennosta: 

Pipistrel Alpha Electro

• Suomen ensimmäinen sähkömoottorilentokone.

• Kaksipaikkainen.

• Hinta noin 150 000 euroa.

• Kulutus 15 kWh 100 kilometrillä (eli sama, kuin pienellä sähköautolla).

• Toiminta-aika tunti puolen tunnin reservillä (siinä ajassa lentää noin 100–200 kilometriä).

• Latautuu tyhjästä täyteen hitaalla laturilla seitsemässä tunnissa, pikalaturilla 45 minuutissa.

New call-to-action