– Mitä uudesta ilmastomittarista pitäisi tietää?
Hiilijalanjäljestä ovat kuulleet kaikki, ja useimmat meistä ovat jo tietoisia omasta jäljestään. Hiilijalanjäljen rinnalle keskusteluihin on noussut viime vuosina myös hiilikädenjälki. Mikä se on ja mitä siitä pitäisi tietää?
Lue tämä juttu, ja pysyt jäljillä!
Mikä on hiilikädenjälki ja miten se eroaa hiilijalanjäljestä?
Aina, kun jotain ylipäätään tehdään, vaikutetaan samalla myös ympäristöön tavalla tai toisella. Toisin sanoen tekemisestä syntyy aina joku jälki.
Yksinkertaistettuna hiilijalanjälki ja hiilikädenjälki ovat toistensa vastakohdat:
Hiilijalanjälki kuvaa jonkin asian ilmastolle tuottamaa kuormitusta. Mitä pienemmäksi yrityksen, yhteisön, ihmisen, palvelun tai tuotteen hiilijalanjälki kutistuu, sitä parempi.
Hiilikädenjälki taas ilmaisee myönteistä ympäristövaikutusta ja suuntautuu enemmän yrityksen ulkopuolelle: se keskittyy ilmaisemaan ympäristöhyötyä, jonka yritys, palvelu tai tuote voi tarjota asiakkaalleen.
Voisikin sanoa, että vastuullisen toimijan tunnistaa pienistä jaloista ja isoista käsistä. Hiilikädenjäljen kasvatus myös tavallisesti pienentää suoraan hiilijalanjälkeä.
Mihin hiilikädenjälkeä tarvitaan?
Meillä on jo hiilijalanjälki. Miksei vain keskitytä pienentämään sitä? Miksi tarvitaan vielä toinenkin hiilijälki?
Hiilikädenjäljen on tarkoitus aktivoida ja kannustaa tekemään parempia valintoja.
Periaatteessa tavoite on siis sama kuin hiilijalanjäljellä, mutta lähestymiskulma positiivisempi, eikä keskity vain tekemisen vähentämiseen.
Toisin sanoen suosimalla suuren hiilikädenjäljen tuotteita, palveluita tai yrityksiä voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään.
Ilmastoteot näkyviksi
Yritys voi parantaa ilmastoystävällisyyttään eli kasvattaa hiilikädenjälkeään monin eri tavoin. Osa niistä näkyy asiakkaalle suoraan, osa taas ei.
Jos yritys esimerkiksi parantaa energia- ja materiaalitehokkuuttaan tai korvaa käyttämänsä fossiiliset polttoaineet uusiutuvilla, voi sillä olla ilmaston kannalta valtava vaikutus. Panostus ei kuitenkaan välttämättä välity suoraan tuotteen tai palvelun käyttäjälle.
Juuri tämän ansiosta hiilikädenjälki onkin valintojaan pähkäilevälle kuluttajalle erinomainen työkalu: se auttaa erottamaan yrityksen, tuotteen tai palvelun todelliset, merkitykseltään suurimmat ilmastopanostukset sanahelinästä.
Miten hiilikädenjälki määritellään?
Hiilikädenjäljen määrittelyssä näkyvät suomalaisten sormien kuvat: VTT ja LUT-yliopisto ovat olleet etulinjassa kehittämässä laskentamenetelmiä ja määrittämistapoja.
Laskukaava on – jälleen yksinkertaistettuna – hiilijalanjälkien erotus. Kun yritys kykenee tekemään hiilijalanjäljestään vertailutasoa pienemmän, ja erottuu siten muista ympäristöystävällisyydellään, on tuloksena positiivinen hiilikädenjälki.