22.10.2025
1 Min

Mitä tapahtuu kyberhyökkäyksen jälkeen – ja miten suojaudut niiltä?

Digitaaliset palvelut ovat kiinteä osa meidän arkeamme. Niitä käyttäessä jätät jälkeesi henkilötietoja, kuten nimesi, sähköpostiosoitteesi, salasanasi tai jopa henkilötunnuksesi. Vaarana on, että tietojasi tallentava yritys joutuu kyberhyökkäyksen kohteeksi, jolloin tietosi voivat vuotaa vääriin käsiin. Pahimmassa tapauksessa huijarit voivat tällöin käyttää niitä rikollisiin tarkoituksiin.

Tietosi ovat arvokkaita

Valitettavasti tietomurrot ovat yleistyneet. Internetin syövereissä lymyää niin sanotut pimeät markkinat, jossa varastetuilla henkilötiedoilla käydään kauppaa. Mikä harmillista, on äärimmäisen vaikeaa tietää, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun henkilötiedot ovat vuotaneet. Huijareille tietovuodot ovat taas otollisia, sillä he hyödyntävät tietoja huijatakseen niin yksityishenkilöitä kuin yrityksiä.

Näin pimeä verkko toimii

Pimeä verkko on internetin osa, jota ei löydy tavallisilla hakukoneilla. Pimeässä verkossa eli internetin piilossa olevissa osissa käydään usein pimeätä kauppaa varastetuilla tiedoilla. Asian havaitseminen on kuitenkin vaikeaa, sillä pimeässä verkossa kävijöillä on anonymiteetti. Tämä tekee ostajien ja myyjien jäljittämisestä äärimmäisen hankalaa. Mitä tietoja huijarit sitten yleensä hyödyntävät? Varsinkin salasanoja, henkilö- ja kirjautumistietoja käytetään petoksiin, henkilöllisyysvarkauksiin ja kohdistettuihin hyökkäyksiin.

Näin voit suojautua kyberhyökkäyksiltä:

Vaikka et voi poistaa tietojasi pimeästä verkosta, on olemassa keinoja, millä pystyt vähentää väärinkäytösten riskiä:

Kun käytössäsi on Fortum Identiteettisuoja -palvelu, tietojasi valvotaan 24/7. Jos olet aktivoinut palveluun kuuluvan online-palvelun, etsii se tietojasi jatkuvasti avoimesta, syvästä ja pimeästä verkosta määrittelemiesi hakuehtojen mukaan. Online-palvelusta löydät myös selkeät ohjeet identiteettivarkauksien ennaltaehkäisyyn ja siihen, miten toimia, jos epäilet rikosta. Nopeus on valttia – siksi puhelinpalvelumme on käytettävissäsi sekä ennaltaehkäisyyn että akuutteihin tilanteisiin.

  • Tarvitsetko apua? Ota yhteyttä Identiteettisuojan asiakastukeen saadaksesi neuvontaa ja apua ongelmiin. Tarvitsitpa sitten ennaltaehkäisevää neuvontaa tai ohjeistusta tilanteisiin, jossa tietojasi löytyy huolestuttavista paikoista tai epäilet joutuneesi identiteettivarkauden uhriksi – autamme sinua mielellämme. Saat henkilökohtaista palvelua ympäri vuorokauden.

4 asiaa, jotka kannattaa tehdä heti:

  1. Käytä eri salasanoja eri tileille.
  2. Ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen, jos vain mahdollista.
  3. Älä koskaan jaa salasanojasi muille.
  4. Epäiletkö, että olet joutunut identiteettivarkauden uhriksi? Ota yhteyttä Identiteettisuojaan!

 

Palvelumme on avoinna ympäri vuorokauden, vuoden ympäri. Mikäli tarvitset apua: soita meille tai lähetä meille sähköpostia.

 

Lue lisää Identiteettisuoja -palvelusta täältä.

New call-to-action