06.06.2025
3 Min

Pekka luuli saavansa apua - tulikin rikollisten huijaamaksi

70-vuotias Pekka (nimi muutettu) luuli saavansa apua identiteettivarkauden selvittämiseen, mutta todellisuudessa hän auttoi tietämättään rikollisia tyhjentämään pankkitilinsä ja ottamaan lainaa nimissään.

Oheinen esimerkki on tositarina, mutta haastateltavan nimi on muutettu uhrin tietosuojan suojelemiseksi, eikä kuvassa oleva henkilö edusta todellista henkilöä.

Kaikki alkoi tekstiviestistä

"Muistan olleeni melko yllättynyt viestin sisällöstä", Pekka toteaa.

Hieman väsyneen ja huolestuneen oloinen Pekka kertoo, kuinka rikolliset onnistuivat huijaamaan häntä. Yksinkertainen kömmähdys pankkitunnusten kanssa johti painajaiseen. Kaikki alkoi yhdestä tekstiviestistä:

Kiitos, että tilasit sohvan Ikeasta. Meidän on vielä vahvistettava toimitusosoitteenne. Otattehan yhteyttä asiakaspalveluumme.
 

Se ei voinut pitää paikkansa. Pekka ei nimittäin ollut tilannut sohvaa. Viesti ei kuitenkaan tullut tuntemattomasta puhelinnumerosta, joten Pekka ajatteli, että väärinkäsitys oli parasta korjata tuota pikaa. Niinpä hän otti yhteyttä ”asiakaspalveluun”. Puhelimen toisessa päässä oli kohtelias ja ammattimaisen kuuloinen ”asiakaspalvelija”.

”Jonkun on täytynyt käyttää pankkitunnuksiasi sohvan tilaamiseen - sinun nimissäsi”, mies selitti puhelimessa.

”Olette valitettavasti joutuneet identiteettivarkauden uhriksi, hän sanoi. Autamme asian ratkaisemisessa parhaamme mukaan, mutta teidän on seurattava ohjeitani.”

Puhelimessa oleva henkilö kertoi onnistuneensa perumaan toimituksen, mutta pyysi Pekkaa keskustelemaan vielä pankkinsa kanssa välttääkseen uusien petosten kohteeksi joutumista.

"Yhdistän teidät suoraan pankkiinne, niin teidän ei tarvitse etsiä numeroa itse", hän sanoi.

"Pankki" selvittää asiat

Pekka odotti hetken. Sitten hän kuuli uuden äänen puhelimessa. Linjan toisella puolella oleva henkilö esitteli itsensä ja sanoi työskentelevänsä pankin turvallisuusosastolla.

Olette joutuneet identiteettivarkauden uhriksi. Autamme teitä asian selvityksessä, mutta seuraattehan ohjeitani.

”Pankkivirkailijan” ääni oli rauhallinen ja ystävällinen. Hän pyysi Pekkaa kirjautumaan sisään pankkitunnuksillaan useita kertoja heidän puhelunsa aikana.

"Teidän on tunnistauduttava vahvasti, jotta voimme hylätä jo suoritetut pankkitapahtumat", hän selitti.

Pekka näppäili tunnuksensa yhä uudelleen ja uudelleen. Puhelimessa oleva mies korosti, että hänen oli toimittava nopeasti, jotta he voisivat estää rikollisia nostamasta lisää rahaa hänen tililtään. Pekka ei kuitenkaan tajunnut lukea tarkemmin näytöltä, mitä hän tosiasiassa hyväksyi.

"Luotin henkilöön, jonka kanssa puhuin, ja unohdin kaikki varoituskellot", Pekka mainitsee.

Tietokone otettiin hallintaan

Puhelimessa oleva henkilö kuulosti uskottavalta ja auttoi Pekkaa prosessin läpi. Pekan tunnistauduttua pankkitunnuksilla useita kertoja virkailija ehdotti, että helpointa olisi ottaa Pekan tietokone etähallintaan.

"Hän pyysi minua lataamaan tietokoneelleni AnyDesk-nimisen ohjelman. Epäröin aluksi hieman, mutta virkailija vakuutti, että kyseessä on täysin normaali käytäntö", Pekka sanoo.

Heti ohjelman asentamisen jälkeen tietokoneen hiiri alkoi liikkua itsestään näytöllä. Pian ilmoituksia alkoi sadella pankista ja luottoyhtiöt lähettivät minulle vahvistuksia myönnetyistä lainoista.

"Kysyin virkailijalta, mitä oikein tapahtui, mutta hän vain sanoi, että saamani ilmoitukset olivat virheellisiä ja ettei olisi syytä huoleen.”

Silloin totuus valkeni Pekalle – hän oli joutunut huijauksen kohteeksi.

Pekka lopetti puhelun välittömästi ja soitti pankkiinsa. Sieltä vahvistettiin, että hänen tilinsä oli tyhjennetty. Huijarit olivat myös ottaneet useita lainoja hänen nimissään.

Tuntui kuin joku olisi murtautunut kotiini, Pekka sanoo."

Hän sulki pankkitunnuksensa, ilmoitti tapauksesta poliisille ja teki kaikkensa vahinkojen rajoittamiseksi – mutta paljon oli jo ehtinyt tapahtua.

Identiteettisuojasta oli käänteentekevää apua

Kaiken kaaoksen keskellä Pekka muisti, että hän oli ostanut aiemmin Fortumin Identiteettisuoja Seniori -palvelun. Hän otti yhteyttä asiakaspalveluun ja pääsi nopeasti keskustelemaan asiakasneuvojan kanssa, joka kävi läpi palvelun ominaisuuksia ja sen tarjoamia ratkaisuja Pekan tilanteeseen:

  • Luottokiellon tekeminen estää uusien lainojen ottamisen omalla nimellä.
  • Identiteettisuoja Seniori auttaa asiakkaan pyynnöstä kiistämään ja torjumaan maksuvaatimuksia.

"En tiennyt ollenkaan, miten selvittäisin asian itse, joten oli valtava helpotus saada neuvoja ammattilaiselta. Viime aikoina minulla on ollut rankkaa henkisesti, mutta olen iloinen, että on olemassa asiantuntijoita, jotka oikeasti auttavat", Pekka kertoo huojentuneena.

Tilaa Identiteettisuoja Seniori

Identiteettisuoja Seniori on kattava palvelu, jonka avulla henkilötietosi pysyvät turvassa ja voit tuntea olosi turvallisemmaksi.

Hyviä syitä tilata Identiteettisuoja Seniori:

  • Tukipuhelin käytössäsi 24/7
  • Sieltä saat ennaltaehkäisevää neuvontaa, ohjeita ja tukea, jos tietojasi on väärinkäytetty.
  • Tapauksissa, jossa tukipuhelin ei pysty ratkaisemaan ongelmaasi, astuu palveluun kuuluva vakuutus voimaan. Sinun ei siis tarvitse huolehtia kuluista, jos jotain tapahtuu. Vakuutus kattaa identiteettivarkaudesta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä (enintään 10 000 euroa) ja oikeudenkäyntiavustajan kustannuksia varkaustapauksessa (enintään 25 000 euroa). 

  • Lue lisää palvelusta täältä

 

New call-to-action