Mistä tässä matkassa on kyse? Sähköautoihin liittyy muutamia kysymyksiä, jotka nousevat usein esiin: Akun kesto varsinkin talviolosuhteissa kiinnostaa monia, samoin lataaminen varsinkin pidemmillä matkoilla, kaukana kaupunkien keskustoista. Halusimme näyttää käytännössä, miten matkustaminen sähköautolla talvisten pohjoismaiden halki onnistuu. Myyttien murtamisen lisäksi halusimme kertoa aivan erityisen hienosta uutisesta, olemme nimittäin vastikään avanneet ketjun suurteholatausasemia yhdistämään pohjoismaiset pääkaupungit! Ne löytyvät Lohjalta, Ruotsin Kristinehamnista, Oslon lähistöltä Nygårdskryssetista sekä pian Västeråsista läheltä Tukholmaa.
Nämä suurteholaturit ovat merkittävästi jo yleisiä pikalatureita tehokkaampia ja näin mullistavat sähköautoilun täysin. Tässä myös vastaus reittivalintaan - saimme nimittäin matkasta kerrottuamme toiveita retken toteuttamisesta Lapin kautta tämän lyhyimmän reitin sijaan. Vaikka Lapista ei näitä suurteholatureita vielä löydykään, latausverkostomme on sielläkin todella kattava, läpi Suomen sekä Norjan.
Matkalla: Teimme reissun kolmen naisen voimin. Maija työskentelee Fortum Charge & Driven International Marketing Managerina. Maija on suomalais-australialainen, jonka autotallista löytyy 40 kWh New Nissan Leaf. Lillemor työskentelee E-Mobility and Charging Marketing Managerina ja on miehensä kanssa ajanut sähköautoja jo monen vuoden ajan. Laura puolestaan työskentelee Fortum Suomen Content Managerina - en omista autoa, minkä vuoksi tämä projekti olikin erityisen kiinnostava tilaisuus oppia lisää sähköautoista.
Helsinki - Turku
Lähdimme matkaan Helsingistä sunnuntai-iltapäivänä Hyundailta lainaan saamallamme Kona Electric-autolla (tässä linkki Helsingin Sanomien arvosteluun!). Suuntasimme ensin kohti Lohjan ABC:tä, jossa yksi suurteholatureista sijaitsee. Tapasimme siellä S-ryhmän kehityspäällikkö Tiina Vehmala-Vikstenin (kaikki matkan aikana tekemämme haastattelut lisätään blogiin pian) sekä testasimme laturia samalla. Koska Konassa oli vielä yllin kyllin rangea jäljellä, emme jääneet lataamaan vaan jatkoimme matkaa kohti Turkua. Saavuimme satamaan ajoissa muutaman u-käännöksen jälkeen etsityämme oikeaa reittiä autojen check-iniin.
Aloitimme päivän 298km rangella ja laivaan ajettuamme sitä oli jäljellä 165km. Ulkolämpötila ajomatkan aikana oli noin -3 astetta, sisälämpötilan pidimme 22 asteen paikkeilla. Kokosimme lataamisesta sekä auton kulutuksesta oman osion blogin loppuun.
Tukholma - Karlstad
Tukholmassa suuntasimme ensimmäiseksi kohti Fortumin toimistoa. Rakennus on yli 100 vuotta vanha, Tukholman ensimmäinen sähköntuotantolaitos! Haastattelimme Fortumin R&D Manageria Catarina Naucleria ja otimme kyytiin Tukholmassa työskentelevän Lillemorin.
Navigaattorimme laski rangen riittävän hyvin Kristinehamniin asti, mahtavaa! Taisimme kuitenkin nuolaista ennen kuin tipahtaa, sillä hyvän matkaa ajeltuamme huomasimme rangen pudonneet huomattavasti arvioitua nopeammin. Navigaattori oli laskenut rangen alemmalle nopeudelle kuin mitä lopulta ajoimme ja emmekä rehellisesti sanottuna kiinnittäneet rangeen tarpeeksi huomiota kuulumisia vaihtaessa. Hidastimme vauhtia säästääksemme virtaa ja googletimme läheisiä latauspisteitä. Hyväksi onneksemme löysimme hyvän vaihtoehdon tarpeeksi läheltä ja hitaampaa vauhtia ajeltuamme saimme rangea takaisinkin. Huvittavaa kyllä, lähin vaihtoehto lataukselle sattui olemaan Hyundain autoliike! Liikkeen henkilökunta toivotti meidät lämpimästi tervetulleeksi ja liikkeen vahtikoira piti meille seuraa auton latautuessa. Pian matka jatkui kohti Kristinehamnia. Tämä oli tärkeä muistutus - varsinkin vieraan auton kanssa kulutusta on hyvä seurata matkan mittaan, varsinkin jos nopeus vaihtelee suuresti.
Karlstad - Oslo
Yövyimme lähellä Kristinehamnia sijaitsevassa Karlstadissa Elite Stadshotelletissa. Saimme autolle oman autotallipaikan ja hotelli ystävällisesti tarjosi ilmaiseksi käyttöömme yhden Schuko-latureistaan - jätimme siis auton yöksi lataukseen. Jos satut vierailemaan Karlstadissa, hotellin ravintola kala-simpukkamuhennos on maistamisen arvoinen!
Karlstadista jatkoimme heti aamulla matkaa kohti Norjaa ja Nygårdskryssetin latausasemaa. Tapasimme laturilla norjalaisia työkavereita, jotka kertoivat avanneensa toisenkin suurteholaturin lähistölle samana päivänä! Kuulimme Norjan odottavan suurta määrää uusia sähköautoja, joita pystytään lataamaan näillä suurteholatureilla - Charge & Drivella ollaan jo valmiina! Tässä kohtaa joku saattaa pohtia, miten niin "pystytään lataamaan"? Suurteholatureita pystyvät tällä hetkellä hyödyntämään täysillä vain uudemmat sähköautot, joille korkeampi latausteho ei ole liikaa.
Nygårdskryssetista jatkoimme Osloon ja saavuimme perille juuri sopivasti upeaa auringonlaskua katsomaan! Yövyimme erittäin kiinnostavassa hotellissa nimeltä The Thief. Hotellin tärkeimpiin arvoihin kuuluu kestävä toiminta ja he esimerkiksi punnitsevat ja skannaavat kaikki ruoantähteet pyrkien pääsemään kokonaan eroon ruokajätteistä kokkaamalla fiksummin. Me arvostamme!
Oslo - Västerås
Heräsimme Oslossa erittäin lumiseen säähän. Suunnatessamme takaisin kohti Ruotsia ja Västeråsia päädyimme ajamaan keskellä lumimyrskyä ja ajo-olosuhteet huononivat tasaisesti. Päätimme pysähtyä kahvitauolle Karlstadiin ja ladata samalla hieman, sillä vaikka rangea oli hyvin jäljellä ja olisimme päässeet helposti esimerkiksi Kristinehamnin asemalle, range ei olisi riittänyt koko matkaa Västeråsiin.
Ensimmäisenä tajusimme auton töpselin luukun jäätyneen kiinni lumimyräkässä. Yritimme puhdistaa lunta sen reunoilta ensin jääraapalla, joka osoittautui liian paksuksi. Kynsisakset ratkaisivat pulman ja saimme lopulta auki, vain huomataksemme että lunta oli päässyt myös sen alle ja pakkautunut töpseliin pohjaa myöten. Emme ole edelleenkään aivan varmoja miten tämä on mahdollista, sillä luukun lisäksi töpselillä on myös omat suojansa. Yritimme kaivaa lunta ulos sormin ja pumpulipuikon avulla, mutta lumi oli pakkautunut liian kovaksi töpselin pohjalle. Lataaminen ei onnistuisi jos emme saisi lunta pois, joten suuntasimme lähimmän ostoskeskuksen parkkihalliin sulattelemaan. Lounaan jälkeen kokeilimme uudestaan ja viimeisetkin lumen rippeet lähtivät meikkisiveltimen avulla. Suojasimme töpselin muutamalla palalla elmu-kelmua (tässä vaiheessa lunta edelleen satoi rankasti!) ja suuntasimme takaisin laturille. Lyhyen kahvitauon aikana saimme tarpeeksi virtaa ja jatkoimme kohti Västeråsia.
Kahvitauon aikana lumimyrsky muuttui rankkasateeseen alijäähtynyttä vettä. Tiet eivät siis olleet ainoastaan paksun lumikerroksen peitossa, mutta nyt myös osin jäässä ja paikoin usean metrin mittaisten lampien vallassa. Jouduimme todistamaan pimeillä teillä useampaa vaarallista läheltä piti-tilannetta ja lopulta umpiväsyneinä saavuimme Västeråsin Steam Hoteliin 6 tuntia aikataulusta myöhässä. Tärkeintä kuitenkin on, että pääsimme perille turvallisesti - turvallisuus ennen kaikkea! Steam Hotel on 1917 rakennettu entinen hyöryvoimala, jonka tiloihin avattiin 100 vuotta myöhemmin 2017 hotelli. Kuten aiemmatkin hotellit, myös Steam keskittyy kestävään liiketoimintaan. Hotelli on muun muassa tehnyt paljon töitä löytääkseen mahdollisimman ekologisen, mutta myös vieraille mukavan lämpötilan ja kyyditsee asiakkaitaan juna-asemalle omalla sähköautollaan.
Västeråsista ajoimme torstaina lyhyen matkan takaisin Tukholmaan, josta palasimme laivalla takaisin Helsinkiin.
Lataus ja auton sähkönkulutus
Alkuun täytyy todeta, että matkalle lähtiessämme keskityimme enemmän mahduttamaan itsemme tavaroinemme autoon ja tuleviin haastatteluihin latausasemilla, kuin lataushetkiin itseensä. Tämä oli ehkä hieman naiivia, mutta luultavasti todellisuutta useimmille matkailijoille. Emme olleet aiemmin olleet matkalla, jossa olisimme laskeneet bensan- tai sähkönkulutusta jokaisella etapilla (mukaan lukien sisä-ja ulkolämpötilat), tarkastaneet tankin tilannetta ennen ja jälkeen jokaista tankkausta ja kirjanneet ylös tarkkaa tankattua määrää jokaiselta bensa-asemalta. Pidimme kuitenkin kirjaa latauksen kuluista läpi matkan ja merkitsimme ylös rangen kulumista eri vaiheilta matkaa.
Ajoimme kokonaisuudessaan 1372 km tällä matkalla, ja maksoimme yhteensä 49,58€ latauksesta, keskimäärin siis 3,62€/100km. Konan tietojen mukaan kulutus vaihteli noin 18.2 - 16.7kWh/100km. Jouduttuamme ajamaan kilpikonna-modessa Örebrön E18-tiellä alkumatkasta kiinnitimme huomattavasti enemmän huomiota ajonopeuteen loppumatkan ajan! Vaikka nopeusrajoitus oli useimmilla ajamillamme teillä 110km/h, ajoimme useimmiten hieman hitaammin (60-80km/h ruuhka-aikoina sekä huonoimmissa sääolosuhteissa jonon jatkona, ~90km/h väljempinä hetkinä) ja päädyimme melko hyvään keskimääräiseen kulutukseen omasta mielestämme. Tässä on hyvä huomioida että ajoimme painavalla, piripintaan pakatulla autolla, lämpötilat vaihtelivat useimmiten -4 ja -7 asteen välillä ja teillä oli useaan otteeseen paljon lunta ja loskaa.
Vaikka lopulliset latauskulumme olivat 3,62€/100km, muutama asia täytyy tässäkin ottaa huomioon:
Jouduttuamme poikkeusreitille Hyundain liikkeeseen virran lähes loputtua kesken, saimme ladata ilmaiseksi heidän omalla 22kWh laturillaan. Unohdimme hässäkän keskellä tarkastaa paljonko tarkalleen latasimme, mutta vietimme liikkeellä noin 45 minuuttia.
Vaikka lataukseen yön aikana ei periaatteessa olisi ollut tarvetta, hyödynsimme kuitenkin Elite-hotellin tarjoaman ilmaisen latauksen heidän autotallissaan hotellissa yöpyessämme (normaalisti lataus maksaa 5€/yö). Latasimme myös hotellin vierellä sijainneessa Tjuvholmen Parkering-parkkihallissa Oslossa - täältä laskimme mukaan vain latauskulut, niiden lisäksi pysäköinti maksoi kaikilta 37€/päivä - tämä ei kuitenkaan ole lataamiseen liittyvä kulu. Kyseinen parkkihalli on yksi Oslon keskeisimmistä ja on hyvä muistaa että esimerkiksi kunnallinen pysäköinti on Oslossa sähköautoille ilmaista. Lataaminen Steam Hotelin viereisellä parkkipaikalla Västeråsissa oli ilmaista (hotelli tarjoaa myös omia ilmaisia latauspisteitä, mutta kaikki näistä olivat jo käytössä). Joten, vaikka maksoimme lataamisesta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, saimme myös paljon virtaa ilmaiseksi.
Blogi tulee vielä päivittymään haastatteluilla matkan varrelta!
Löydät sosiaalisesta mediasta lisää matkastamme:
Instagram: @fortum_fi
Twitter: ForChargeDrive
Haluaisitko lukea lisää? Kokosimme sähkö- ja hybridiautoista kiinnostuneille kattavan oppaan, jolla päästä alkuun.