Sähköautoilun suosio kasvaa koko ajan. Sähköauton hankintaa pohtiva törmää monenlaisiin termeihin, jotka liittyvät sähköautoiluun. Keräsimme sähköautoihin ja sähköautoiluun liittyvää termistöä yhdeksi "sanakirjaksi".
A
Akku
Sähköenergian elektrokemiallinen varasto, joka täytetään lataamalla.
Akustonvalvontajärjestelmä
Systeemi, joka valvoo akuston kennojen lämpötilaa ja jännitettä sekä tasaa kennojen sähkövarausta. Jos akusto olisi urheilujoukkue, valvontajärjestelmä olisi valmentaja, joka katsoo, että kaikki säännöstelevät voimansa oikein ja keskeyttää treenin, jos joku loukkaantuu.
A, ampeeri
Sähkövirran yksikkö. Jos sähkövirta olisi joki, ampeeri mittaisi veden virtausnopeutta aikayksikköä kohti (esim. vesimäärä/sekunti).
B
Battery Management System
Ks. akustonvalvontajärjestelmä
BEV
Battery Electric Vehicle, täyssähköauto. Auto, jonka ainoa voimanlähde on sähköenergia, joka varastoidaan ladattaviin akkuihin pistokkeen kautta.
BMS
Battery Management System, ks. akustonvalvontajärjestelmä.
BOEV
Battery Only Electric Vehicle, ks. BEV.
C
CCS
Combined Charging System, ”Combo”: saksalainen pikalatausjärjestelmä ja -standardi, käytössä mm. BMW:n, Hyundain ja Volkswagenin sähköautoissa. CCS-pistoke on aina yhdistelmäpistoke, Type 2-pistokkeen “sisarpistoke”.
CHAdeMO
Japanilainen pikalatausjärjestelmä ja -standardi. Tavallisesta latausportista erillinen pikalatausportti ja pistoke, käytössä mm. Nissanin ja Mitsubishin sähköautoissa.
Charge & Drive
Fortumin latauspisteverkosto, jossa on Suomessa jo 200 laturia eli 400 latauspistettä.
Combined Charging System
Ks. CCS
D
Dino
Polttomoottoriauto. Sana viittaa leikillisesti joko fossiilisiin polttoaineisiin tai ajatukseen polttomoottoriautojen vanhanaikaisuudesta.
E
EPA
Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto, joka on luonut oman normin sähköauton toimintasäteen ilmoittamiselle (EPA-range). Normia pidetään käytännön kulutusta paremmin ennustavana kuin eurooppalaista NEDC-kulutusnormia. Ks. NEDC ja WLTP.
E-REV
Extended Range Electric Vehicle, pistokkeesta ladattava täyssähköauto, joka on varustettu pienellä moottorilla tai generaattorilla, jolla voidaan ajon aikana ladata akkuja. Tällöin toimintasäde pidentyy. Esim. BMW i3 REx.
EVSE
Electric Vehicle Supply Equipment, liitäntäyksikkö tai latausasema, joka suojaa autoa, sähköverkkoa ja käyttäjää latauksen häiriöiltä. EVSE kykenee havaitsemaan myös laitteistohäiriöt, jolloin se kytkee virran pois ja estää näin akun vaurioitumisen tai mahdollisen tulipalon.
F
FCEV
Fuel Cell Electric Vehicle, ”vetyauto”, polttokennokäyttöinen sähköauto. Tähän ladataan vetykaasua, ei siis suoraan sähköä, ja auto tuottaa ajoon tarvittavan sähkön kaasusta. Esim. Toyota Mirai ja Hyundai ix Fuel Cell toimivat tällä periaatteella. Mercedes Benz GLC F-CELL yhdistää sekä polttokennon että sähkölatauksen samaan laitteeseen.
Fossiili
Ks. dino
H
Hidas lataus (poikkeuslataus)
Tilapäiseen lataamiseen tarkoitettu lataustapa, jossa käytetään tavallista kotitalouspistorasiaa tai teollisuuspistorasiaa. Ks. myös lataustapa 2.
I
ICE
Internal Combustion Engine, polttomoottori. Ks. myös ’dino’.
K
Kenno
Akun lokeromainen tila, jossa virrantuotto tapahtuu elektrokemiallisesti.
Keskinopea lataus
Ks. lataustapa 3
Kilowattitunti
Sähköenergian määrän yksikkö.
Kolmivaihevirta
Järjestelmä, jossa kolme jännitteistä johdinta on kytketty yhteen. Näin saadaan pienemmällä virralla suurempi teho. Puhekielessä ”voimavirta”, vrt. yksivaihevirta.
Kotilatauspiste, kotilatausasema
Laite, jonka kautta sähköauto ladataan turvallisesti ja nopeasti kotioloissa, ks. myös lataustapa 3.
kWh
Ks. kilowattitunti
kWh/100 km
Sähköauton sähkönkulutus sataa kilometriä kohti. Tätä voi verrata polttomoottoriauton polttoainekulutukseen, joka on l/100 km.
L
Latausluukku
Luukku, jossa olevaan pistorasiaan latauspistoke kytketään lataamista varten. Vrt. polttomoottoriauton tankin luukku.
Latauskaapeli
Kaapeli, jolla sähköauto ladataan. Eri tarpeisiin ja erilaisille standardeille on omanlaisensa kaapelit ja pistokkeet.
Latauspiste
Paikka, jossa sähköautoon voi ladata lisää energiaa. Julkisia latauspisteitä on Suomessa jo satoja.
Lataustapa 1
Kotitalouspistorasiasta tehtävä kevyen sähkökulkuvälineen (kuten sähköpolkupyörän) lataus.
Lataustapa 2
Kutsutaan myös termeillä hidas lataus, tilapäislataus tai mode 2. Tässä auto ladataan kotitalouspistorasiasta tai teollisuuspistorasiasta. Kotitalouspistorasiasta (SFS 5610) lataaminen edellyttää, että auton ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin esim. älykkäällä latauskaapelilla, kolmivaiheisella teollisuuspistorasialla (SFS-EN 60309) rajoitusta ei tarvita.
Teollisuuspistorasiaa kutsutaan kotoisasti myös työmaapistorasiaksi, ja siitä saadaan kolmivaihevirtaa, eli ns. voimavirtaa. Työmaapistorasia on usein väriltään punainen, järeä pistorasiatyyppi.
Lataustapa 3
Yleensä 1–6 h kestävä lataus, joka tehdään joko kotilatausasemalla tai julkisella latauspisteellä. Tämä on ensisijainen sähköauton lataustapa. Käytetään myös termejä peruslataus, mode 3 tai keskinopea lataus. Lataamiseen käytetään Type 1 tai Type 2 -pistoketta.
Lataustapa 4
Pika- eli teholataus, tästä voidaan käyttää myös termiä mode 4. Tällä lataustavalla auton akut saa ladattua n. 80 % asti noin puolessa tunnissa. Pikalatausmahdollisuus on tarjolla osassa julkisia latauspisteitä. Lataamiseen käytetään esim. CCS- tai CHAdeMO-pistoketta.
M
MaaS
Mobility as a Service: liikkumisen muoto, jossa maksetaan ainoastaan paikasta toiseen siirtymisestä ilman sitoutumista itse kulkuvälineeseen.
Mennekes-liitin
Ks. Type 2 -liitin.
Mode 1
Ks. lataustapa 1
Mode 2
Ks. lataustapa 2
Mode 3
Ks. lataustapa 3
Mode 4
Ks. lataustapa 4
N
NEDC
Eurooppalainen sähköauton kulutusstandardointimenetelmä, joka kertoo ajoneuvon kulutuksen ihanneolosuhteissa. NEDC-kulutustasoa pidetään normaalioloissa saavuttamattomana – käytännössä se voi olla mahdollista tavoittaa ajamalla tasaisella alustalla suotuisissa ilmasto-olosuhteissa 60 km/h ilman, että autossa on käynnissä minkäänlaisia apulaitteita kuten ilmastointia. Ks. myös EPA ja WLTP.
NEV
Lyhennettä käytetään näistä:
Neighborhood Electric Vehicle (Yhdysvallat), joka tarkoittaa sähkökäyttöistä mopoautoa/kevyttä nelipyörää
New Energy Vehicle (Kiina), joka tarkoittaa kokonaan (BEV) tai osittain (PHEV) sähköenergialla toimivaa ajoneuvoa.
P
Peruslataus
Ks. lataustapa 3.
PHEV
Ks. plug-in hybrid
Pikalataus
Ks. lataustapa 4.
Plugari
Ks. plug-in hybrid
Plug-in hybrid
Kahta eri voimanlähdettä eli polttoainetta ja sähköä hyödyntävä hybridiauto, joka voidaan ladata pistokkeesta. Käytetään myös termejä PHEV ja plugari. Turvallisen tuntuinen vaihtoehto hänelle, joka ei ole vielä valmis siirtymään täyssähköautojen maailmaan.
R
Range, “ranke”
Ks. toimintasäde
Range anxiety
Ks. rangefobia
Range Extended Vehicles
Ks. E-REV
Rangefobia
Ahdistustila, joka syntyy, kun latauksen jälkeen toimintasäde näyttää kutistuvan nopeammin kuin jäljellä oleva matka. Tyypillinen etenkin uusille sähköauton omistajille tai niille, joiden autossa on pieni akku. Käytetään myös termejä toimintasädekammo ja range anxiety.
Rangefobian oireet:
- kiihtynyt mittareiden tarkkailu
- päässälaskuvauhdin valtava tilapäinen kasvu
- vapina, kylmä hiki, kohonnut hengitystiheys ja nopeampi pulssi
- varasuunnitelmien pohtiminen, toisinaan myös öisin.
Kuten muillekin fobioille, myös rangefobialle paras vastalääke on säännöllinen altistuminen. Rangefobia hellittää tavallisesti ensimmäisen sähköautoiluvuoden jälkeen, kun kaikki sääolosuhteet ja erilaiset matkavaihtoehdot on koettu kertaalleen.
REEV
Ks. E-REV
REX
Ks. E-REV
REVx
Ks. E-REV
Regenerointi, regen
Sähköauton kyky ladata omia akkujaan moottorijarrutuksessa. Lisää merkittävästi sähköauton kokonaistehokkuutta. Monissa sähköautoissa säädettävissä, jotta ominaisuudesta saadaan paras hyöty irti.
S
SAE J1772
Type 1 -latausliittimen amerikkalainen koodi.
Schuko
Suojakosketin, lyhenne saksalaisesta sanasta Schutzkontakt. Schuko-pistorasia on sama asia kuin arkikielen maadoitettu pistorasia.
Suko
Ks. schuko.
T
Tasavirta
Tästä käytetään myös lyhennettä DC (Direct Current). Sähkövirta, jonka suunta ei muutu – kulkee siis virtapiirissä aina samansuuntaisesti. Tämä on sitä virtaa, jota sähköautosi akku haluaa. Koska latauslaitteesta kuitenkin tulee autoon vaihtovirtaa (AC), sähköauton sisäänrakennettu laturi muuttaa sen akulle mieleiseksi tasavirraksi.
Tesla
Suomen yleisin sähköautomerkki (2017).
Tilapäislataus
Ks. hidas lataus
Toimintasäde
Matka, jonka sähköautolla voi yhdellä latauksella ajaa. Tarkka toimintasäde riippuu mm. autosta, sen akusta, tuulen suunnasta, säätilasta, tien mäkisyydestä, siitä, onko ilmastointi tai lämmitys päällä. Toimintasäde ilmaistaan esim. NEDC-, EPA- tai WLTP-kulutusstandardin avulla.
TSC
Tesla Supercharger, Tesla-automerkin oma latausasema.
Type 1
Latauspistoke ja -liitin, jota käytetään Yhdysvalloissa ja Japanissa valmistetuissa sähköautoissa. Liittimessä on yhteensä viisi pyöreää aukkoa, ja koko liittimen kehä on muodoltaan ympyrä.
Type 2
Latauspistoke, liitin, jota käytetään Euroopassa valmistetuissa sähköautoissa. Liittimessä on yhteensä seitsemän pyöreää aukkoa, ja liittimen kehä on ”vatsalleen käännetyn”, pullean D-kirjaimen muotoinen. Voi muodostaa CCS-pikalatauspistokkeen kaverina yhdistelmälatauspistokkeen.
Työmaapistorasia
Kolmivaiheinen, järeä teollisuuspistorasia, joka soveltuu hidaslataukseen. Kutsutaan myös voimavirtapistokkeeksi.
Täyssähköauto
Auto, jonka ainoana voimanlähteenä on akkuihin varastoitava, pistokkeesta ladattava sähköenergia. Käytetään myös lyhennettä BEV.
V
V, voltti
Jännitteen yksikkö. Jos sähköä verrattaisiin virtaavaan jokeen, voltti ilmoittaisi veden korkeuseron ja ampeeri veden virtaamisnopeuden. Ilman korkeuseroa ei olisi virtaustakaan.
W
WLTP
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, 2017 käyttöönotettu autojen kulutusarvoja mittaava standardi, jonka on tarkoitus tuottaa NEDC-standardia realistisempia kulutusarvoja.
Y
Yksivaihevirta
Sähköverkon kytkentätapa, joka on käytössä tavallisissa kotitalouksissa. Tämä on sitä sähköä, jota saadaan kotitalouspistokkeesta.