14.09.2018
4 Min

Teslabjørn sekä muut sähköautofanit kokoontuivat Fortumin drive in -leffatapahtumaan

Usean eri automerkin monenkokoiset ja -näköiset sähköautot täyttivät Långvikin kylpylähotellin pihan ja lähitiet lauantaina 1. syyskuuta, kun Fortum järjesti järjestyksessään toisen sähköautojen drive in -leffatapahtuman.


Leffa näytettiin illan pimennyttyä, mutta ennen sitä tapahtumassa oli mahdollisuus päästä koeajamaan eri merkkisiä sähköautoja Jaguarista mopoautoon. Sen lisäksi oli mahdollisuus testata sähköavusteisia polkupyöriä sekä sähköisiä potkulautoja. Fortumin vieraana paikalla oli norjalainen sähköautoharrastaja ja YouTube-ilmiöksi noussut Bjørn Nyland, joka kanavallaan tunnetaan myös lempinimellä Teslabjørn.

Nylandin YouTube-kanavan seuraajamäärän hurja lisääntyminen kertoo sähköautojen suosion kasvusta

Nyland kertoi, että häntä ovat aina kiehtoneet sähköiset laitteet. Hän haaveili sähköautosta jo parikymmentä vuotta sitten, kun autojen taso ei vielä ollut kovin hyvä. Nyland aloitti tehden road trip -videoita ensin dieselautollaan ja myöhemmin omalla Teslallaan. Nykyisin monipuolisia ja mielikuvituksellisia testejä erilaisilla sähköautoilla tekevällä miehellä on lähes 100 000 seuraajaa omalla YouTube-kanavallaan. Seuraajamäärä on kasvanut samalla päätähuimaavalla vauhdilla kuin sähköautojen suosio Norjassa.


”Minulle sähköautoilu on myös osa ympäristöstä välittämistä. Yritän myös kierrättää ja ottaa ympäristöasiat muutenkin huomioon. Uskon, että ihmiset seuraavat minua, koska en ole niin vakava, vaan teen vähän hullujakin juttuja. Olen ihan tavallisen näköinen kaveri, eikä välttämättä päältä päin uskoisi, että minulla on edes varaa omistaa Tesla – teen tätä ihmisten ja oman innostukseni takia”, hyväntuulinen Nyland naureskeli.


Teslabjørn haluaa näyttää videoillaan, kuinka sähköautot selviävät haastavistakin olosuhteista

Varsin haastavien olosuhteiden Norjassa sähköautoilu on lisääntynyt Nylandin mukaan viime vuosina eksponentiaalisesti. Tavallisella oslolaisella parkkipaikalla voi nähdä nykyisin yhtä paljon sähköautoja kuin Långvikin sähköautotapahtumassa. Nyland onkin halunnut videoissaan näyttää, kuinka monenlaisista olosuhteista sähköautot selviävät.

”Villein testini on varmaan se, kun menin Norjassa Teslallani yöksi paikkaan, jossa oli -36 astetta pakkasta. Lämmitin oli päällä, mutta olihan se aika hullu idea. Hyytävän yön jälkeen aamulla jopa auton renkaat tuntuivat ajaessa kulmikkailta.”

Katso tästä Teslabjørnin video tapahtumasta.

Lapin-reissukin onnistui sähköautolla

Vantaalaiset Teslan omistajat Tiina ja Antti tulivat tapahtumaan koeajamaan eri merkkisiä sähköautoja. Toisena autona heillä on vielä toistaiseksi dieselauto.

”Polttomoottoriautot ovat alkaneet tuntua vähän vanhanaikaisilta. Sähköauto tuntuu ekologisemmalta vaihtoehdolta, ja ne ovat myös teknisesti edistyneempiä. Täällä voisi olla vaihtoehtoja toiseksi autoksi”, Tiina kertoo.

Sähköautot ovat kiinnostaneet Anttia jo useamman vuoden, ja nyt vuoden verran Teslalla ajettuaan hän on saanut huomata, että sähköautoon vaihtaminen on ollut helpompaa kuin mitä hän alun perin kuvitteli:

”Lapin-reissukin onnistui hyvin, eikä se vaatinut sen kummemmin suunnittelua. Alun perin mietin, täytyykö tehdä paljon kompromisseja, mutta niin ei käynyt. Arkena kotilataaminen tekee sähköautoilusta todella kätevää.

”Mikä parasta, aikaa säästyy, kun ei tarvitse koko ajan pysähtyä bensa-asemille tankkaamaan”, Tiina kertoo.


Fortumin Charge & Drive -latauspisteitä löytyy ympäri Suomen jo noin 700

Fortum sekä Charge & Drive järjestävät paljon erilaisia tapahtumia, joissa sähköautoilusta kiinnostuneet pääsevät tutustumaan autoihin tarkemmin. Tapahtumat auttavat myös kasvattamaan tietoisuutta sähköautoista. Ihmiset kyselevät paljon, ja kiinnostusta sähköautoiluun löytyy selvästi koko ajan enemmän.


”Usein ei tiedosteta, että jos kotona tai työpaikalla on latauspiste, se täyttää suurimman osan tarpeesta. Sähköautoa ei tarvitse ladata kovin usein muilla latauspisteillä paitsi pidemmillä reissuilla. Silloin kevyelläkin suunnittelulla latauspisteitä kyllä löytyy reitin varrelta”, kertoo Fortumin Charge & Drive -myyntipäällikkö Sami Saarilahti.


Charge & Drive -latauspisteitä Suomesta löytyy nykyisin noin 700, mikä tarkoittaa noin 350 latauspylvästä, joissa on kaksi latauspistettä. Lähtökohtaisesti latauspisteitä löytyy vähintään 50 kilometrin välein. Suurempien kaupunkien ympäriltä latauspisteitä löytyy vieläkin tiheämmin. Charge and Drive kattaa Suomen valtakunnallisesti, sen lisäksi verkosto on pohjoismainen ja toimii myös 16 muussa Euroopan maassa.

Tapahtuman järjesti Fortum yhteistyössä Sähköautoilijat ry:n ja Tesla Club Finlandin kanssa.

Seuraava Charge and Drive -tapahtuma on Päijänteen ympäriajo, joka pidetään syyskuun toisena viikonloppuna.

 

Katso fiiliksiä tapahtumasta 

 

 

Tutustu Fortum Charge & Drive -latausverkostoon ja kotilataukseen

 

 

 

New call-to-action