27.04.2021
5 Min

Kuinka tunnistan luotettavan sähköyhtiön?

Luottamus sähköyhtiöön on meille kaikille kuluttajille tärkeää, koska säästää päänvaivaa ja lisää arjen vaivattomuutta, kun sähköyhtiön kanssa ei tarvitse säätää. Mistä sitten tiedät, mihin yhtiöön voit luottaa ja mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun vertailet palveluntarjoajia?

Vastuullisen sähköyhtiön tunnusmerkit
Yritysten toimintamallit ja kulttuurit vaihtelevat ymmärrettävästi paljonkin. Asiakaspalvelun ystävällisyydessä ja tehokkuudessa voi olla eroja, samoin sopimusten selkeydessä ja ehdoissa. Siksi mahdollisimman moneen saatavilla olevaan tiedonjyväseen kannattaa kiinnittää huomiota tarkoin ennen valinnan tekoa.

On kuitenkin olemassa tiettyjä asioita, joista jokainen vastuunsa tunteva yhtiö huolehtii. Osa on lailla säädettyjä asioita, joista yhtiöiden on pakko huolehtia, osa taas heijastaa enemmän yrityksen periaatteita ja arvoja. Luotettavan yhtiön tunnistaa yleensä ainakin seuraavista asioista: 

  • Yhtiöllä on näkyvillä asiakaspalvelun yhteystiedot, kuten puhelinnumero, ja saat heihin yhteyden ongelmitta.
  • Saat laskun sekä mahdolliset korvaukset ajallaan jos laskussasi on virheellisiä tietoja. 
  • Näet laskustasi vähintään lain vaatimat tiedot.
  • Myyjä auttaa valitsemaan sinulle sopivan sopimuksen.
  • Yhtiö toimii kuten on luvannut.
  • Yhtiön toimintatavat tuntuvat reiluilta.
  • Jos teet valituksen, yhtiö selvittää asian järkevässä ajassa ja pitää sinuun proaktiivisesti yhteyttä liittyen valitukseesi.
  • Yhtiö kertoo sinulle avoimesti ja ajallaan muutoksista sopimukseesi.


Lue vielä täältä mitä sinun kannattaa tietää ensimmäisestä sähkösopimuksestasi.  


Kun kilpailutat sähkösopimusta, kiinnitä huomiota myös muihin asioihin kuin hintaan 

Sähkösopimusten vertailu ja kilpailuttaminen kannattaa aina. Yleensä teemme sen hinnan takia, mutta kilpailutus antaa mahdollisuuden kiinnittää huomiota myös muihin osa-alueisiin, joista voit saada osviittaa yrityksen vastuullisuudesta. Hinnan lisäksi kannattaa tarkistaa myös esimerkiksi muut sopimusehdot. 

Sopimuksestaon käytävä selkeästi ilmi kaikki kaupan kannalta tärkeä sisältö. Ehtoihin voidaan kirjata muun muassa:

  • kaupan kohde
  • hinta
  • sopimuksen kesto: kertasopimus, määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva
  • toimitusaika ja maksuehdot
  • sopimusrikkomusten seuraamukset
  • sopimusehtojen muuttaminen
  • sopimuksen irtisanominen ja purkaminen

Kannattaa myös muistaa, että myyntitilanteessa myyjät ovat usein innokkaita eikä siitä ole tarpeen huolestua, mutta ero suosittelun ja painostamisen välilläon hyvä pitää mielessä. 

Muistilista:  Ota nämä  5 asiaa huomioon sähkösopimusta kilpailuttaessasi.

Miten voin varautua vastuuttomasti toimivien yritysten varalle?

Emme tietenkään voi tietää kaikkea mahdollista meille myyvästä yrityksestä. Kaikki tiedot eivät ole kuluttajilla yksinkertaisesti saatavilla tai kyseessä voi olla markkinoille tullut uusi yritys, josta kuluttajilla ei ole vielä paljon kokemuksia. Onneksi on toimenpiteitä, joita voimme kaikki tehdä villisti toimivien yhtiöiden varalle.

1. Tiedä oikeutesi
Kuluttajan oikeuksien tunteminen on yksi tehokkaimmista tavoista suojautua epämiellyttäviltä yllätyksiltä. Kun tiedät, miten laki suojaa sinua kuluttajana ja millaisia oikeuksia sinulla on, villien myyntiyritysten torppaamisesta tulee helpompaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meistä kaikista pitää tulla laki-asiantuntijoita! Riittää, että tunnet tietyt perusoikeutesi. 

Tässä muutama esimerkki oikeuksistasi: 

  • Sopimusehtojen on oltava selvät. 
  • Sinulla on oikeus saada sähköyhtiöltäsi loppulasku kuuden viikon sisällä sopimuksen päättymisestä.
  • Yritys ei saa markkinoinnissan johtaa harhaan, jättää antamatta olennaisia tietoja tai käyttää aggressiivisia toimintatapoja. 
  • Markkinointi tai myynti ei saa heikentää sinun kykyäsi tehdä perusteltu ostopäätös.
  • Voit peruuttaa kotimyyntikaupan syytä ilmoittamatta 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä.
  • Sinulla on oltava mahdollisuus tutustua sopimusehtoihin viimeistään sopimusta tekiessäsi.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla löydät lisää tietoa oikeuksistasi ja yhtiöiden velvollisuuksista sekä hyvistä toimintamalleista liittyen markkinointiin, ostamiseen, myyntiin ja sopimuksiin.

2. Selvitä taustoja
Etenkin jos kyseessä on yritys, josta et välttämättä ole kuullut aiemmin, kannattaa ottaa hieman selvää millaisesta yhtiöstä on kyse. Nopealla googlettamisella löydät jo helposti esimerkiksi uutisista, onko yhtiö ollut esillä hyvien tai huonojen uutisten valossa.

3. Lue, mitä yhtiö sanoo sivuillaan ja esitteissään
Tässäkin pätee vanha tuttu peukalosääntö: jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, silloin se todennäköisesti ei ole totta. Esitteistä voi myös käydä ilmi erikoisella tai epäselvällä tavalla ilmaistuja ehtoja tai tietoja, jotka kannattaa tarkastaa.

4. Perehdy sopimusehtoihin
Ennen kuin suostut allekirjoittamaan sopimuksen, perehdy sopimusehtoihin tarkasti. Jos jokin sopimuksessa epäilyttää, ota asia esiin myyjän kanssa. Jos ehdot käydään kanssasi läpi suullisesti, kysy heti, jos jokin mietityttää.

Entä jos jokin menee pieleen sähköyhtiöni kanssa?

Valitettavasti kaikki ei mene aina aivan putkeen ja täydellisesti. Joka kerta kuitenkaan ole kyse kiusasta tai harhaanjohtamisesta. Aivan kuten meille ihmisille, myös yrityksille sattuu virheitä silloin tällöin. On voinut sattua inhimillinen erehdys tai tietotekninen sekaannus. Jos jokin siis menee vikaan, aina kannattaa ottaa ensin yhteys omaan sähköyhtiöön ja selvittää asia suoraan heidän kanssaan. 

Jos yrityksistäsi huolimatta asia ei etene sähköyhtiösi kanssa ja koet, että kuluttajan oikeuksiasi on loukattu, ole yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. 

Fortum on valittu Valittujen Palojen lukijatutkimuksessa Suomen luotetuimmaksi sähköyhtiöksi kolmetoista kertaa peräkkäin. Tämä lämmittää meidän sydäntä, sillä teemme kovasti työtä sen eteen, että olemme luottamuksen arvoisia. Siksi palvelujen kehittäminen yhdessä asiakkaidemme kanssa on yksi tärkeimmistä tavoistamme parantaa ja kehittää palvelujamme asiakkaiden tarpeisiin vastaten. Hyvä esimerkki asiakkaiden kanssa yhdessä kehitetystä ohjelmistamme on Pikku Juttu.

New call-to-action