06.11.2020
4 Min

Totta ja tarua – 10 ennakkoluuloa sähköautoilusta

1. Sähköautolla voi ajaa vain lyhyitä matkoja

Sähköauton toimintasäde vaihtelee itse sähköauton, säätilan, tuntinopeuden, ajotavan ja monen muun tekijän mukaan. On totta, että toimintasäde yhdellä latauksella on lyhyempi kuin polttomoottoriauton toimintasäde yhdellä tankkauksella, ja pitkillä matkoilla latauksiin on hyvä varata aikaa. 

Moderneilla sähköautoilla toimintasäde on n. 150–300 km, isoimmilla akuilla varustetuissa sopivissa olosuhteissa jopa 500–600 km. 


Autoliiton mukaan suomalaiset ajavat keskimäärin 50 km päivässä, ja keskimääräinen työmatkamme yhteen suuntaan on alle 20 km. Näiden tarpeiden valossa sähköauto sopisi useimpien päivittäiseksi kulkuvälineeksi oivallisesti.

2. Latauspisteitä on liian harvassa

Latauspisteitä on Suomessa jo satoja, ja etenkin Etelä-Suomessa niiden verkosto on niin tiheä, ettei lataus tuota ongelmia. Pikalatauspisteiden määrä on kasvanut, eikä siksi jonojakaan tapaa latauspisteille pahemmin kertyä.

Pohjois-Suomessa matkanteko kannattaa suunnitella tarkemmin. Fortumin Charge & Drive -applikaatiolla löydät näppärästi Fortumin latauspisteet pistoketyyppeineen.

Fortum Charge & Drive Applen laitteille
Fortum Charge & Drive Android-laitteille

Katso myös Plugsurfing-sovellus.

3. Sähköauton lataaminen vie valtavasti aikaa

Lataustavasta riippuen lataaminen vie aikaa 15 minuutista 20 tuntiin. Sähköauto latautuu itsekseen esim. kuskin ollessa töissä, kahvilla tai nukkumassa kotona. Ladatessa ei siis tarvitse olla itse läsnä, kuten polttomoottoriautoa tankatessa. Tämä onkin tärkeä käyttömukavuustekijä: auto on aina aamulla töihin lähtiessä “tankki täynnä”.

Pikalatauspisteellä akut saa 80 % täysiksi noin puolessa tunnissa, ns. hidaslataus kotitalouspistokkeesta sieppaa jopa yli puoli vuorokautta. Peruslataus kotilatausasemassa vie muutaman tunnin.
Monet yritysten edelläkävijät tarjoavat työntekijöidensä sähköautoille latausmahdollisuuden myös työpäivän aikana.

4. Kotilatauspiste on täysin turha hankinta

Ei ole. Kotilatauspisteen hankkiminen kannattaa, monestakin syystä. 

Jos varsinaista sähköauton latauspistettä ei ole saatavilla, sähköautoa voi asuinpaikan tyypistä riippuen tilapäisesti ladata myös ns. hidaslatauksella kotitalouspistorasiasta, korkeintaan 8 ampeerin virralla. Lataustapa on kuitenkin nimensä mukaisesti etanavauhtinen: akun lataaminen täyteen vie vähintään 10h. Pistorasian ja siihen tulevan johdon tulisi olla ensiluokkaisessa kunnossa. Sähköauton lataus tällä tavalla voi myös kuormittaa kodin sähköverkkoa ja pahimmillaan aiheuttaa tulipaloriskin.

Ehdottomasti paras tapa ladata sähköautoa kotona on sitä varten suunniteltu kotilatauslaite alan ammattilaisen asentamana - se on paitsi turvallisinta, myös käytännöllistä. Jos asut taloyhtiössä, voit sopia yhtiön kanssa kotilatauslaitteen hankkimisesta.

5. Onko sähköautolla ajaminen oikeasti halpaa?

On se. Sähköauto on erittäin energiatehokas, eivätkä sen kilometrikohtaiset energiakustannukset yllä lähellekään edes niukimmin kuluttavia polttomoottoriautoja. Erityisen alas hinnat jäävät, jos auto ladataan kotilatauspisteessä. Karkeasti arvioiden sähköauton energiakulut ovat n. 20–30 % polttomoottoriauton vastaavista kuluista. Osin tämä perustuu parempaan hyötysuhteeseen, osin verotukseen.

6. Sähköauto taitaa olla puunhalaajien juttu?

Kyllä ja ei. Vaikka ympäristöseikat ovatkin usein sähköautoilijoille tärkeitä, vetävät auton ominaisuudet puoleensa etenkin teknisiä edelläkävijöitä ja myös aivan tavallisia autoilijoita. Usein innostus syttyy jo ensimmäisellä koeajolla, jossa kyytiä saavat yleensä kuskin lisäksi ennakkoluulot.

On huhuttu myös porttiteoriasta, jonka mukaan sähkökäyttöisten ruohonleikkureiden omistajista tulisi erityisen todennnäköisesti sähköautoilijoita, mutta tämä teoria on vielä vahvistamatta.

7. Sähköauton akku tyhjenee pakkasella heti

Sähkömoottori käynnistyy ja pyörii hyvin säästä riippumatta, mutta akkujen toiminta alkaa hidastua kylmissä olosuhteissa: akku antaa silloin kehnommin virtaa, ja osa energiasta menee akun lämmittämiseen. Käytännössä tämä näkyy niin, että yhdellä latauksella pääsee pakkasella lyhyemmän matkan kuin lämpimällä säällä.

Olosuhteista riippuen pakkaset ja kabiinin lämmitys syövät toimintasädettä n. 20–40 %. Esilämmitys kasvattaa sähköauton toimintasädettä ja tehostaa sen toimintaa talvella. Siitä kannattaakin ehdottomasti ottaa hyödyt irti!

Moni sähköautoon vaihtanut pitää nykyistä autoaan polttomoottorikäyttöistä varmatoimisempana talvikulkupelinä.

8. Sähköauto on todella kallis

Uudet sähköautot ovat tosiaan toistaiseksi kalliimpia kuin vastaavan kokoiset ja samalla tavalla varustellut polttomoottoriautot. Toisaalta sähkömenopelejä alkaa pikkuhiljaa olla myynnissä myös käytettyinä, mikä tarkoittaa, että ne ovat pian yhä useamman ulottuvilla.

Moni on myös halukas tinkimään auton koosta ja varustelutasosta saadakseen sähköauton. Näppärä sähkömenopeli koetaan kulkupelinä niin omanlaisekseen, ettei hintaa ja varustelutasoa välttämättä olla edes kiinnostuneita vertaamaan.

9. Sähköautoa pitää huoltaa enemmän kuin polttomoottoriautoa

Ei pidä paikkaansa. Sähköautossa on huomattavasti vähemmän jatkuvaa huoltoa vaativia osia kuin polttomoottoriautossa. 

Esim. polttomoottorin huoltoon kuuluvat säännölliset öljynvaihdot sekä sytytystulppien ja käyttöhihnojen vaihdot ovat sähköauton omistajalle historiaa. Tavallisesti myös jarrut kuluvat vähemmän, sillä sähköauto hyödyntää tehokkaasti moottorijarrutusta.

10. Leimaudunko snobiksi, jos sähköautoilen?

Saatat leimautua, sillä jokaiseen automerkkiin ja autoilutapaan liittyy joukko ennakkoluuloja. Myös autoilun välttäjille, pyöräilijöille ja motoristeille riittää omia stereotypioitaan – puhumattakaan ikääntyvistä autoilijoista, naisista ratissa, nuorista ratissa ja keski-ikäisistä miehistä ratissa.

Sähköautoilijoiden yhteisö erottuu kuitenkin yhdessä asiassa erityisesti edukseen: he toivottavat mukaansa avosylin kaikki sähköauton omistajista uteliaisiin polttomoottoriharrastajiin. Sähköautoilijoiden järjestämät tapahtumat ovatkin saaneet poikkeuksetta kehuja avoimesta ja hyväntuulisesta ilmapiiristään. Snobismin kasvualustaksi sähköautoyhteisön meno saattaakin olla aivan liian reilua.


Lue lisää sähköautoilusta:

https://www.fortum.fi/kotilataus
https://www.fortum.fi/lataus
https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/
https://www.sahkoautoilijat.fi/
https://www.teslaclub.fi/


Lue lisää sähköautoilijoille suunnatusta Fortumin Aurinkolataus-palvelusta:

https://www.fortum.fi/aurinkolataus
https://www.fortum.fi/aurinko


New call-to-action