24.09.2019
5 Min

Sähköiset kulkuneuvot ovat tulleet jäädäkseen

Sähköistetyt kulkuneuvot tekevät kovaa vauhtia tuloaan, monessa eri muodossa. Sähkökulkuneuvot tarjoavat vaihtoehdon vähäpäästöiseen liikkumiseen, ja siksi niitä kehitetään voimakkaasti yhtenä keinona ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Muun muassa sähköpyörät ja sähkötavarapyörät ovat suositumpia kuin koskaan ja liikenteessä on sähköautoja koko ajan enemmän. Tänä kesänä on suurimpien kaupunkien katukuvassa näkynyt myös sähköpotkulautoja. Mitä sähkökulkuneuvoista tulisi tällä hetkellä tietää?

 Sähköpolkupyörä 

 

Sähköavusteiset polkupyörät ovat nousseet suureen suosioon, ja markkinoille tulee koko ajan uusia malleja. Sähköavusteisia pyöriä löytyy jo kaikista pyöräkategorioista; citypyöristä maantienpyöriin ja täysjoustomaastopyöriin. Sen lisäksi tarjolla on palveluita, jotka sähköistävät tavallisia pyöriä. Akkuvalmistajilta syntyy myös koko ajan uusia teknisiä ratkaisuja sähkömoottoreihin ja yksi uusimmista innovaatioista on pyörän sähkövaihteet.

Suurin ero tavalliseen polkupyörään on sähköavusteisen pyörän sähkömoottori, joka avustaa pyöräilijää polkemisen aikana. Tällöin esimerkiksi raskaat ylämäet muuttuvat kevyemmiksi ja pitkät ajomatkat ovat paremmin saavutettavissa. Sähköavustus toimii siis vain polkiessa; pyörää ei toisin sanoen voi ajella kuten mopoa, vaan sähköpyörä liikkuu vain polkijan työllä, samalla tavalla kuin tavallinen pyöräkin.

Sähköpyörä mahdollistaa pyöräilyn pidemmilläkin reiteillä

Sähköpyörät ovat saaneet suosiota etenkin työmatkapyöräilyssä. Sähköavustus tekee työmatkapyöräilystä mielekkäämpää useammalle, kun esimerkiksi ylämäissä ei tarvitse polkea täyteen hikeen saakka, ja pidemmätkin työmatkat muuttuvat sähköavustuksen kanssa rasitukseltaan kohtuullisemmiksi. Myöskin talvipyöräilyä sähköavustus helpottaa, jos lumi tekee matkasta turhan raskaan. 

Sen lisäksi iäkkäämmät pyöräilijät ovat löytäneet sähköpyörän edut, ja pyöräretkeily on saanut uutta nostetta sähköavustuksesta. Ylipäänsä sähköpyörissä nähdään hyvä mahdollisuus lisätä liikuntaa tavalla, joka ei vaadi heti kättelyssä todella kovaa kuntoa – ja monille sähköpyörä tuo realistisen vaihtoehdon autoilulle lyhyemmillä matkoilla. Tällöin sähköpyörän vaikutus hiilijalanjälkeen on varsin merkittävä.

Sähköpyörä pähkinänkuoressa:

  • Sähkömoottori avustaa polkemista 25 km/h vauhtiin, jonka jälkeen se kytkeytyy automaattisesti pois päältä. 
  • Yleensä nykyisillä sähköpyörillä voi ajaa avustus päällä noin 50-180 km yhdellä akun latauksella, riippuen käytössä olevasta avustustasosta, ajoreitin raskaudesta ja akun tehosta. Akku kestää noin 1000 latauskertaa. 
  • Avustuksen voi myös kytkeä tarvittaessa kokonaan pois päältä, jolloin pyörä toimii kuten tavallinen polkupyörä. 
  • Sähköpyörän avustustason voi itse säätää.
  • Akku voidaan ottaa irti pyörästä ja viedä lataukseen sisälle. Useimmissa pyörissä on myös latauspistoke akkukotelossa, jolloin akkua voidaan ladata sitä irroittamatta, esimerkiksi autotallissa tai latauspisteellä. 
  • Sähköpyörän lataus vie sähköä noin 0,5-1 kWh/100 km 
  • Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. 
  • Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

 

 Sähkötavarapyörä/ sähkölaatikkopyörä 

 

Sähköpyörät lisäkuljetustilalla eli sähkötavarapyörät kasvattavat myös suosiotaan. Sähkötavarapyörällä voidaan nimensä mukaisesti kuljettaa muutakin kuin vain itse pyöräilijä. Sähkötavarapyörä on usein kaksi- tai kolmirenkainen pyörä, jossa on edessä tavaralaatikko, jonka sisältä voi löytyä esimerkiksi kahden lapsen istuin vöineen.  Sähkötavarapyörää tai ns. sähkölaatikkopyörää voidaan käyttää lasten kuljetukseen, erilaisten tavaroiden kuljetukseen, tai niiden kyydissä voi kuljettaa esimerkiksi lemmikkiä.

Esimerkiksi lasten kuljetuksessa etuja ovat tasaisempi ja tasapainoisempi kyyti, johon mahtuu lasten lisäksi vielä esimerkiksi ostokset. Luonnollisesti sähköistettynä tällaiset tavarapyörät ovat kevyempiä polkea, ja voivat näin ratkaista jopa perheen yhteisiä kulkemisia lyhyemmillä matkoilla – esimerkiksi päiväkotikuljetuksessa sähkötavarapyörät kasvattavat suosiotaan.

Sähkötavarapyörä pähkinänkuoressa:

  • Sähkötavarapyörä luokitellaan sähköpolkupyöräksi, mutta erotuksena on pyörässä oleva tilava kuljetuslaatikko.
  • Laatikko-osa on useimmiten pyörän etuosassa, jolloin pyöräilijä näkee lapset tai vaikkapa lemmikkinsä koko ajan – toisin kuin esimerkiksi perinteisen tarakkaistuimen tai pyörän peräkärryn kanssa. 
  • Kolmipyöräinen tavarapyörä on niin tasapainoinen, että siinä voi parhaimmillaan kuljettaa jopa neljää lasta. Laatikon painoraja kannattaa aina tarkistaa etukäteen.
  • Kaksipyöräisellä tavarapyörällä voi yleensä kuljettaa kahta lasta, sillä ne eivät ole aivan yhtä vakaita kuin kolmipyöräiset tavarapyörät. Kaksipyöräisillä pääsee kuitenkin polkemaan nopeampaa kuin kolmipyöräisellä. Ne myös käyttäytyvät mutkissa tavallisen pyörän tavoin ja ovat näin helpompia ohjata.

 

 Sähköskootteri  

Sähköskootterista povataan seuraavaa hittiä kaksipyöräisten sähkökulkuneuvojen markkinoille kaupunkikäyttöön. Etenkin työikäiset aikuiset ovat kasvava käyttäjäryhmä, sillä myös sähköskootterit ovat kaupunkimatkoille näppäriä ja ketteriä kulkuneuvoja auton sijaan. 

Sähköskootteria voi yleensä ajaa yhdellä latauksella noin 100 kilometriä, toisinaan jopa enemmänkin. Kuten sähköpyörässä, skootterin akku voidaan irrottaa ja ladata sisällä. Yhden latauksen hinnaksi on laskettu keskimäärin noin 20 senttiä, ja etuina on myös se, ettei sähköskootterilla ole perinteistä huolto-ohjelmaa, joten sen käyttökustannukset tulevat varsin edullisiksi.

Sähköskootteri pähkinänkuoressa:

  • Sähköskootteria, jonka moottorin teho on alle 1000 Wattia eikä rakenteellinen huippunopeus ylitä 25 km/h, saa käyttää Suomessa tieliikenteessä polkupyöräilijän liikennesäännöillä. Tällaisen sähköskootterin ajamiseen ei tarvita ajokorttia tai liikennevakuutusta, eikä sähköskootteria ei tarvitse rekisteröidä. 
  • Skoottereilla, joiden huippunopeus on yli 25 h/tunnissa, saa ajaa vain mopokortilla (AM/120), jos on syntynyt vuoden 1985 jälkeen. Tällä mopokortilla saa kuljettaa kaksi- ja kolmipyöräisiä sähköajoneuvoja, joiden suurin rakenteellinen nopeus on yli 25 km/h ja enintään 45 km/h. 
  • Mikäli sähköskootterin rakenteellinen huippunopeus on suurempi kuin 45 km/h, vastaa se kevytmoottoripyörää ja sen käyttäminen tieliikenteessä edellyttää vähintään A1- luokan ajokorttia.

 

 Sähköpotkulauta 

Tänä kesänä sähköpotkulaudat ovat tulleet näkyvästi käyttöön suurimmissa kaupungeissa.   Sähköpotkulauta voivat käyttää niin aikuiset kuin lapset, sillä ajokorttia ei edellytetä.  Kuitenkin alle 130 cm ja 45-kiloisten lasten tulisi käyttää sähköpotkulautaa vain aikuisen valvomana ja opastamana. Suositusikä on 8+ vuotta. Myös sähköpotkulautojen kanssa suositellaan kypärän käyttöä, kuten pyöräillessä.

Sähköpotkulauta pähkinänkuoressa:

  • Akun kapasiteetista ja sähköpotkulaudan mallista riippuen ajomatkan pituus yhdellä latauksella on noin 20 – 60 km. 
  • Yleisillä pyöräteillä sähköpotkulaudoilla ajo on sallittu sellaisilla laitteilla, joiden moottoriteho on alle 1000 W ja huippunopeus alle 25 km/h. Näillä sähköpotkulaudoilla tulee noudattaa pyöräilyn liikennesääntöjä.

 

 Sähköauto 

Päästöttömät sähköautot tekevät tuloaan markkinoille yhä enemmän, ja maailmanlaajuisesti ennustetaan, että vuoteen 2030 mennessä joka viides auto olisi jo sähköauto. Myös Suomen hallitus on ottanut tavoitteekseen, että vuonna 2030 Suomessa olisi vähintään 250 000 täyssähköautoa, vetyautoa tai ladattavaa hybridiä. Suomen teillä oli viime vuoden lopulla noin 2400 täyssähköautoa ja 13100 ladattavaa hybridiä, kun liikenteessä olevien autojen kokonaismäärä Suomessa oli 2,7 miljoonaa autoa. Kovaa kasvua siis ennustetaan näille markkinoille. 

Bloomberg NEF:n tekemän arvion mukaan sähköautojen synnyttämät hiilidioksidipäästöt olivat viime vuonna noin 40 prosenttia pienemmät kuin polttomoottoriautojen päästöt. Sähköauton koko elinkaaren hiilijalanjälki on tekovaiheessa suurempi kuin tavallisen auton, mutta on laskettu, että käytössä jälki kevenee, ja muuttuu muita autoja pienemmäksi auton elinkaaren aikana. Auton omistajalle sähköauton energiakulut ovat karkeasti arvioituna n. 20–30 % polttomoottoriauton vastaavista kuluista. Osin tämä perustuu parempaan hyötysuhteeseen, osin verotukseen. 

Sähköauto pähkinänkuoressa:

  • Moderneilla sähköautoilla toimintasäde on n. 150–300 km, isoimmilla akuilla varustetuissa sopivissa olosuhteissa jopa 500–600 km. 
  • Lataustavasta riippuen lataaminen vie aikaa 15 minuutista 20 tuntiin. Sähköauto latautuu itsekseen. Ladatessa ei siis tarvitse olla itse läsnä, kuten polttomoottoriautoa tankatessa. 
  • Latauspisteitä on Suomessa jo satoja, ja etenkin Etelä-Suomessa niiden verkosto on niin tiheä, ettei lataus tuota ongelmia. 
  • Fortumin Charge & Drive -applikaatiolla löydät näppärästi Fortumin latauspisteet pistoketyyppeineen: Fortum Charge & Drive Applen laitteille, Fortum Charge & Drive Android-laitteille



Tutustu Fortumin sähköauto-oppaaseen tästä.



New call-to-action